Viktig informasjon om oppgradering.

Onsdag 18. juni 2025 ble det gjort en oppgradering av tjenesten, og i den forbindelse oppgraderes alle applikasjonene for brukerne. De nye versjonene av myMMX Teksttelefon appen for mobiltelefon og nettbrett vil være tilgjengelige 1.-2. juli.

Vi vil gjøre deg oppmerksom på at dersom du har benyttet deg av muligheten til å lagre samtaletekst i disse appene, vil denne ikke overføres til de nye appene. Har du viktig informasjon lagret i Samtalelogg i appen må du ta vare på den før oppgraderingen.

Etter oppgraderingen vil du få mulighet til å lagre nye samtaler, begrenset til de siste 30 anropene. Disse vil også være synlige hvis du logger på en annen enhet med samme bruker. Dette gjelder myMMX Teksttelefon-appene for mobil og nettbrett, samt web-løsningen.

Hvis du har satt telefonen/nettbrettet ditt til å oppgradere apper automatisk, skjer dette av seg selv. Hvis ikke, oppfordres du til å oppgradere manuelt fra Appstore / Google Play så snart som mulig etter at ny versjon blir tilgjengelig. Hvis du unnlater å oppgradere kan appen slutte å fungere på et senere tidspunkt.

For myMMX webløsningen vil denne automatisk få ny versjon ved oppgraderingen. Dersom du opplever problemer i etterkant kan det hende at nettleseren din har lagret den gamle versjonen midlertidig. I så fall kan du trykke ctrl + F5 for å få oppfrisket nettleseren til å vise den nye versjonen.

myMMX-applikasjonen for Windows PC må oppgraderes for å kunne ringe. Når du logger inn får du tilbud om å oppgradere, trykk bekreftende på denne.

T-Meeting:

Det fungerer ikke lengre å ringe inn med T-Meeting-applikasjonene etter oppgraderingen og det ser ikke ut til at dette lar seg løse. Derfor må Teksttelefonens egne brukerapplikasjoner benyttes for å ringe til 149 og 1412 heretter. Du kan installere alle applikasjonstypene du har behov for og du registrer en egen bruker for Teksttelefonen som du logger inn med.

For å sikre at du til enhver tid har anledning til å ringe nødnummer 1412 oppfordres du til å installere de appene du trenger med det samme, og du er velkommen til å teste og ringe til 149 fra Teksttelefon-applikasjonen bare for å verifisere at den fungerer fint for deg.

Se:

Kom i gang, trinn 1: Registrer bruker

Kom i gang, trinn 2: Last ned appen

Informasjon om Teksttelefonen

Tekstformidlingen 149 hjelper døve og hørselshemmede å komme i kontakt med andre ved hjelp av tekstbasert kommunikasjon. I tillegg til 149 vil du også kunne kontakte nødnummeret 1412.

Har den du ønsker å kommunisere med en vanlig telefon kan du gjøre dette via 149. Du skriver inn det du vil si, og Tekstformidlingen viderebringer det til den du vil kommunisere med. Når den du snakker med svarer, skriver Tekstformidlingen svaret til deg.

For å ta i bruk tjenesten trenger du internettilgang og en datamaskin, nettbrett eller smarttelefon. Du må først registrere deg og lage en bruker, til dette trenger du en aktiv e-postkonto. Du kan ringe til 149 og 1412 fra en applikasjon som lastes ned til smarttelefon, nettbrett, datamaskin eller fra en webside i nettleseren på datamaskinen.

For å motta samtaler må du være pålogget. Når du registrerer deg får du tildelt en adresse (SIP-adresse) i formen ola.nordmann@teksttelefon.no. Denne kan sammenlignes med ditt telefonnummer, og kan brukes av dine kontakter når de skal ringe deg via 149. De kan også spørre etter ditt navn.

Applikasjoner som kan benyttes er

  • app for Windows PC
  • app for Android smarttelefon og nettbrett
  • app for iPhone og iPad

Web-løsning kan benyttes i følgende nettlesere (PC og Mac)

  • Firefox
  • Google Chrome
  • Safari
  • Internet Explorer (trenger Temasys plugin)

Du er selv ansvarlig for å holde opplysninger i din brukerprofil oppdaterte. Dette kan du gjøre ved å logge deg inn på Teksttelefonens webtjeneste på teksttelefon.no, trykke på «Innstillinger» og deretter «Min profil». Der ser du de opplysninger som er registrert i din profil og du kan da redigere disse. Hvis du ønsker å slette brukerprofilen kan du kontakte Brukerstøtte. Bruker som ikke har vært innlogget de siste to år vil bli slettet.

I myMMX Teksttelefon-appene for mobil og nettbrett, samt web-løsningen, har du mulighet til å lagre nye samtaler, begrenset til de siste 30 anropene. Disse vil også være synlige hvis du logger på en annen enhet med samme bruker.

Priser

Tekstsamtaler til Teksttelefonen fra web og Teksttelefonapplikasjon: Det påløper ingen kostnader utover dine kostnader for tilgang til internett, for eksempel over mobilnettet og eventuelle kostnader for mobildata.

Talesamtaler fra telefon til Teksttelefonen:
Sjekk hvilke priser som gjelder for den operatøren du har abonnement hos.

Talesamtaler fra telefon i utlandet til Teksttelefonen:
Ring +47 22 07 01 49 for å nå oss fra utlandet. Samtalen vil bli taksert som en vanlig samtale til Norge fra der du oppholder deg.

Vilkår og personvern

For all bruk av Teksttelefonen og tjenestens brukerapplikasjoner; appen «myMMX Teksttelefon» for iOS, Android og Windows PC, samt «MMX Teksttelefon» web-løsning, gjelder Telenors vilkår og behandling av personopplysninger, se https://www.telenor.no/privat/vilkar/avtalevilkar.jsp og https://www.telenor.no/om/personvern/

Tilbake